درباره هامان که در قرآن از آن به عنوان یاران فرعونیان یاد شده توضیح دهید ؟

نام هامان شش بار در قرآن مجید مذکور است : چهار بار نام وی پس از نام فرعون قرار گرفته و به تبهکاران او در زمین و هلاک و غرق و تصریح شده است .
سه بار در سوره قصص آیات 6 و 8 و 38 و یک بار در سوره عنکبوت آیه 39 و دوبار در سوره غافر (مومن ) آیه 24 و 36 .
هامان فردی بوده مظهر و الگویی برای معاونت و کمک به ظالمان مستکبر بوده عنکبوت آیه 39 و نیز مظهر شیطنت و طرحهای شیطانی بوده است .
نیز هامان دیگری که وزیر احشورش فارسی و دشمن یهود بوده در سفر اشتیر از کتب عهد قدیم ذکری به میان آمده است . (2)
بنابراین هامان تا جایی که ما بررسی کردیم 231 نفر است یکی وزیر فرعون و دیگری وزیر اول خشایار شاه که در قاموس مقدس چنین آمده که وی با یهود دشمنی داشته و چون «مردخای» به وی تعظیم ننموده قتل عام یهود را صادر کرده است ولی استر از اجرای دستور وی مانع شده و خشایار شا را بر آن داشته که هامان را بر فراز همان داری که بر «مرد خای» آماده شده بود بیاویزند چون در زبان فارسی لفظی که با هامان قرابت داشته باشد موجود نیست و در میان درباریان خشایارشاه شخصی بدین نام وجود ندارد می توان گفت که یهودیان به یکی از وزرای خشایارشاه به مناسبت شباهتی که با هامان وزیر فرعون داشته و مانند او با یهود دشمنی داشته لقب هامان داده اند . (1)
منابع:
1- اعلام القرآن خزائلی ، ص 660-659.
به نقل از اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، کد: 516/400008)



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: